Spisanie testamentu u notariusza
Polskie prawo dopuszcza możliwość rozporządzania swoim majątkiem na wypadek śmierci za pomocą testamentu. Jest to czynność mortis causa, a zatem skutkuje w chwili śmierci testatora. Warto zadbać o to, aby testament był sporządzony poprawnie, nie zawierał niedomówień czy luk. W przeciwnym razie może on zostać obalony. Na co zatem zwrócić uwagę i w jakiej formie najlepiej spisać testament, aby miał on moc prawną? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Jaką formę sporządzenia testamentu wybrać?
Obecnie obowiązujące prawo dopuszcza wiele form i rodzajów testamentów. Należą do nich, chociażby testamenty ustne czy własnoręcznie spisane. Jednak najbezpieczniejszą formą, z wielu względów, jest testament notarialny. Wynika to głównie z faktu, że wszystkie inne formy traktowane są jako dokumenty prywatne. Testament notarialny jest natomiast sporządzany w formie aktu notarialnego, co czyni go dokumentem o mocy urzędowej.
Dlaczego warto sporządzić testament u notariusza?
W celu spisania swojej ostatniej woli warto wybrać się do notariusza z kilku ważnych powodów. Pierwszym z nich jest odpowiednia wiedza prawnicza. Jeśli jej nie posiadasz najlepiej uzyskać poradę od specjalisty z danej dziedziny. Pomoże to bowiem w uniknięciu błędów, które w przyszłości mogłyby być wykorzystane do podważenia testamentu. Jeśli Twój testament zostanie uznany przez sąd za nieważny, wówczas osoby przez Ciebie wskazane nie otrzymają spadku, a Twoja ostatnia wola zostanie zastąpiona ustawowymi zasadami dziedziczenia. A zatem najbezpieczniej jest oddać spisanie testamentu w ręce
profesjonalisty, jakim jest notariusz.
Forma testamentu notarialnego
Jak już wcześniej wspominaliśmy, testament notarialny sporządzany jest w formie aktu notarialnego. Ustawa Prawo o notariacie ściśle określa jakie cechy powinna posiadać ostatnia wola spisana u notariusza. Zgodnie z art. 80 Prawa o notariacie testament musi być sformułowany w sposób przejrzysty i zrozumiały. Podczas czynności notarialnych notariusz zobowiązany jest do udzielenia spadkodawcy wszelkich niezbędnych wyjaśnień związanych z zagadnieniami prawnymi, a także co do skutków dokonanych rozrządzeń majątkowych. Dodatkowo na podstawie art. 85 ww. ustawy notariusz musi wylegitymować testatora, a także ustalić, czy ma on zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych, czy może sporządzić testament. Bardzo ważnym elementem ostatniej woli spisanej u notariusza jest własnoręczny podpis spadkodawcy pod dokumentem. Musi być on złożony w obecności notariusza. Nie należy zapominać, że arkusze papieru, na których spisany jest testament (jeżeli jest ich kilka) powinny być ponumerowane, opatrzone parafką i połączone ze sobą. Przed podpisaniem testament musi zostać odczytany testatorowi, aby ten mógł potwierdzić zrozumienie treści aktu i czy faktycznie wyraża ona jego ostatnią wolę.